Monday 24 September 2012

ALLAH tolak alasan empat golongan...



Assalamualikum W.B.T…


Alhamdulillah kita masih diberi peluang oleh Allah s.w.t untuk masih bernafas dan hidup hingga saat ini.. Apa kata kita isikan masa2 kita dengan membaca sedikit info yang saya dapat kutip mengenai GOLONGAN YANG ALLAH TOLAK ALASANNYA…


Pertama : orang kaya       
          Alasannya, ”sesungguhnya aku adalah orang kaya. Aku sibuk menguruskan hak-hak hartaku sehingga aku tidak sempat mengabdikan diri kepadaMu. “Lalu ALLAH berfirman : “Kamu belum sekaya Sulaiman tetapi kekayaannya tidak menghalang nabi itu mengabdikan diri kepadaKu.

Kedua : orang melarat.
         Dia beralasankan dengan kemiskinannya, tetapi ALLAH bandingkan dengan Nabi Isa A.S.. Orang itu berkata : “Tuhanku, sesungguhnya keadaanku menghalangku mengabdikan diri kepadaMu. Maka ALLAH berfirman kepadanya : “Benarkah kamu lebih melarat daripada Isa? Kemelaratan Isa tidak mengahalngnya mengabdikan diri kepadaku.”

Ketiga : hamba sahaya.
          Dia beralasan untuk melayan tuannya, tetapi ALLAH membandingkan dengan Nabi Yusuf A.S. Hamba itu berkata : Tuhanku, saya dahulu seorang hamba dan diperbudakkan hingga menghalangiku daripada mengabdikan diri kepadaMu”. Lalu Allah berfirman : “sesungguhnya Yusuf tidak sampai terhalang diperbudakkan terhadap dirinya dari pengabdiannya kepadaKu”.

Keempat : orang sakit.
         Dia beralasan dengan penyakitnya, tetapi Allah bandingkan dengan Nabi Ayub A.S.

Jadi di hari Kiamat kelak, tiada seorang pun yang aka nada alas an di sisi ALLAH mengapa mereka tidak sempat mengabdikan diri kepada ALLAH.

Sabda Rasulullah s.a.w :
          “manusia yang paling pintar ialah manusia yang paling banyak mengingati mati dan yang paling hebat persediaannya untuk menghadapinya, mereka itulah yang paling pintar, mereka menuju kea lam baqa’ dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat…



salam kebahagian...salam kemakmuran..

No comments:

Post a Comment